جمعه , ۳ آذر ۱۳۹۶
خانه / حضرت علامه حسن زاده آملی / حکایات،کلمات،نکات / مقدمه حضرت علامه حسن زاده آملی بر تقویم نجومی سال ۱۳۴۵

مقدمه حضرت علامه حسن زاده آملی بر تقویم نجومی سال ۱۳۴۵

مقدمه حضرت علامه حسن زاده آملی بر تقویم نجومی سال  1345

متن زیر مقدمه حضرت علامه حسن زاده آملی بر تقویم نجومی سال۱۳۴۵ شمسی است که عیناً تقدیم حضور کاربران محترم می شود

به نام نامیِ حضرت امام عصر حجّه بن الحسن عجّل الله تعالی فرجه

چه داند کسی غیر پروردگار

که فردا چه بازی کند روزگار…

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله الّذی جعل الشّمس ضیاءً و القمر نوراً و قدره منازل لتعلموا عدد السّنین و الحساب ما خَلَقَ الله ذلک الّا بالحقِّ یُفصّل الایات لقومٍ یعلمون.

والصلوه و السّلام علی مرسله سیَّما علی خاتمهم شمس فلک الرساله محمدٍ و آله الطّاهرین مصابیح الدّجی و نُجوم الهدایه.

به سعادت و میمنت درآمدن سال ۱۳۴۵ هجری شمسی که مطابق است با ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ از هجرت اتم الانبیاء محمّد بن عبدالله صلّی الله علیه و آله و سلّم و ۱۱۲۹ از ولادت با سعادت قائم آل محمّد احب العصر حجّه بن الحسن العسـکری عجـــل الله تعـــــالی فرجـــه الشّریف و ۱۹۶۶ مسیـــحی و ۲۲۷۷ رومــــی اسکنـــــــدرانــــی و ۱۳۳۵ تاریخ فرس یزدگردی و ۸۸۸ جلالی ملکشاهی و ۶۶۴ غازانی ترکی و ۵۷۲۶ از تاریخ یهود.

کلیه اوضاع و احوال فلکی از زایجه سال و اوضاع کواکب شهور بسمه تعالی این سال که مجدّد می شود به طالع نیکو مطالع حوت ۱۲ درجه که یکی از دو خانه مشتری و از مثلثه آبی است چون تحویل در روز است ارباب این مثلثه زهره و مرّیخ و قمر است و طالع زایجه چون حوت ۱۲ درجه است حدّ زهره هم می باشد چنانکه درجه مشتری است و بالجمله از زایجـه سال و اوضاع و احوال کواکب در طول شهـور آن استفــاده می شود که علما را مرتبتی بلند و پایه ای ارجمند خواهد بود. و اهل ورع به عزّت و جلال باشند و اُمـور بازرگانی نیکو بوَد و زحل که دلیل بر ملوک و مشایخ است بـا سهم السُّلطان در طالع قرین است و زمستان بسیار سرد باشد و وضع آب و بارندگی به موقع رضایتبخش خواهد بود و پاره ای از حوادث پیش خواهد آمد و وضع گندم و دیگر غلات مناسب خواهد بود و سهم الارُز با سهم المعیشه در خانه هشتم جمع شدند. و احتمال سقوط دو تن از مصادر بزرگ اُمُور می رود و فوت برخی از بزرگان روی خواهد داد و نعمت فراوان خواهد بود و خلایق در آسایش و ایمنی بسرخواهند برد.

این چند کلمه را از اوضاع کواکب که اسباب ظاهری اند به اندازه دانش و بینش خویش بدانچه احکامیان این فن اعتقاد دارند حکم کرده ایم و در حقیقت سرّ عالم از سر ما مستور و از دیده ما محجوب است و نعم ما قال المولوی المعنوی:

از سبب سوزیش من سودائی ام / وز سبب سازیش سوفسطائی ام

در سبب سازیش سرگردان شدم / وز سبب سوزیش هم حیران شدم

این سبب ها بر نظرها پرده هاست / که نه هر دیدار صنعش را سزاست

دیده ای باید سبب سوراخ کن / تا حُجُب را برکند از بیخ و بُن

تا مُسبّب بیند اندر لامکان / هرزه بیند جهد و اسباب دکان

 

برداشت از وبلاگ علامه دهر

همچنین ببینید

طب در بیان حضرت علامه حسن زاده آملی

   علم پزشکی از بین رفته بود، بقراط آن را یافت. مرده بود، جالینوس زنده …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *