چهارشنبه , ۱ شهریور ۱۳۹۶
خانه / حضرت علامه حسن زاده آملی / اخبار / بصیرت سیاسی عرفانی علامه حسن زاده (۱)

بصیرت سیاسی عرفانی علامه حسن زاده (۱)

بصیرت سیاسی عرفانی علامه حسن زاده آملی

آیت الله ممدوحی می فرمایند: نکته ای که در زندگی حضرت علامه حایز اهمیت است، نگاه سیاسی ایشان و علاقه ای است که به امام خمینی و مقام معظم رهبری داشته و دارند.

حضرت آیت الله علامه حسن حسن زاده آملی (حفظه الله) عالمی ربانی و عارفی الهی است که تمام ابعاد علمی و عملی ایشان درخشنده و تابان است. حضور ایشان در عرصه های مختلف سیاسی نیز همواره برقرار بوده و وجود پربرکت ایشان مایه امن و برکت و تعالی اجتماع بوده و هست. حمایت های صریح ایشان از ولایت فقیه، امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و مقام معظم رهبری (حفظه الله)، و توصیه های مۆکد ایشان بر لزوم حفظ نظام اسلامی و عظمت و شوکت رهبری معظم، همیشه آویزه گوش شاگردان و اردتمندان و همه حق مداران است.

آیت الله رمضانی از شاگردان بزرگوار معظم له می فرماید: برخلاف عده ای که گمان می کنند ایشان یک روحانی منزوی بوده و در مقابل مسائل سیاسی اجتماعی و مشکلات جامعه بی تفاوت هستند، ابداً این گونه نیست. چرا که معظم له در مواقع حساس که این مرز و بوم نیاز به فداکاری داشت، خود و خانواده خود را برای پیشبرد اهداف مقدس بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی قدس سره فدا ساختند. علامه در دوران ستم شاهی، در ایام تبلیغ، از بیان مطالب لازم و افشاگری علیه جنایات رژیم غافل نبودند. همان طور که می دانید ایشان در اوائل انقلاب در بحبوحه مسائل انقلاب و خطرات عدیده ای که وجود داشت چند سال امامت جمعه آمل را بر عهده داشتند؛ همه این شواهد نشان می دهد که حضرت علامه، نسبت به سیاست و حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی بی تفاوت نیستند. (۱)

کسالتی که اکنون گریبانگیر این حکیم عارف گردیده و دستگاه گردش خون او را دچار اختلال ساخته است، از آنجا پدید آمد که وقتی در بحبوحه انقلاب اسلامی در مسجد اعظم قم مشغول افاده و افاضه به طلاب حوزه علمیه قم بودند، مورد یورش وحشیانه عوامل رژیم منحوس شاه قرار گرفته و از ناحیه قفسه سینه شدیداً آسیب دیده اند، آسیبی که اکنون بصورت ناراحتی قلبی، ایشان را مبتلا ساخته است.

وقتی که در گردهمایی معاونین پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در زمستان ۱۳۷۴ در قم به این حادثه اشاره می کردند، فرمودند: درآن موقع که به دلیل هجوم آن یاغیان قفسه سینه ام شکست، نخست وقتی بخود آمدم فکر کردم ساعتم در جیبم بود شکسته است ولی دیدم نه، دنده ها شکسته و به طرف قلبم خم شده اند. (۲)

آیت الله ممدوحی می فرمایند: نکته ای که در زندگی حضرت علامه حایز اهمیت است، نگاه سیاسی ایشان و علاقه ای است که به امام خمینی و مقام معظم رهبری داشته و دارند. استاد، همواره با تمام وجود از نظام اسلامی حمایت کرده اند تا پاسخی دهند به آن هایی که عالمان را از ورود به دنیای سیاست برحذر می دارند، حتی یک روز به ما فرمودند که خواب دیده ام که امام خمینی (رحمت الله علیه) کنار ضریح علی بن موسی الرضا (علیهماالسلام) ایستاده اند و امام هشتم دست مبارک خود را روی سر امام خمینی گذاشته اند. همیشه به شاگردان خود می گفتند که دست خدا و اهل بیت حافظ این نظام مقدس است. هم اکنون هم حضرت استاد با مقام معظم رهبری، دیدارهای دوطرفه دارند. (۳)

حضرت علامه حسن زاده آملی می فرمایند: قبل از پانزده خرداد سال هزار و سیصد و چهل و دو که در تهران مشغول تدریس بودم، شنیدم حضرت آیت الله العظمی امـام خمینی (قدس سـرّه) روحانیــانی را که برای ایام محــرّم جهت تبلیغ به اطراف و اکناف میـروند موظف نمـوده انـد که مسـایل اجتمــاعی و سیـــاسی عالَـم اسلام و مشکلات جـامعه مســلمین و خصـوصـاً اوضاع ایــران را به گوش مـردم بــرسانند و مــردم را در این زمینه آگاه نمایند، لذا بنده که برای ایام محرّم عازم آمل بودم احســاس کــردم این وظیفه متــوجه من نیـز می باشـد و باید در انجام آن بکوشـم، بـدین جهت قبـل از آنکه بسوی آمل بروم خود را به قم رسانیدم. قمی که با هیچ یک از خیابانها و کوچه هایش آشنا نبودم، سراغ منزل امام را گرفتم و به حضورشان شرفیاب شدم و به محضرشان عرضه داشتم که بنده حسن حسن زاده آملی هستم و فعلا در حوزه علمیه تهران مشغول تحصیل و تدریسم. اساتید من عبارتند از حضرت علامه میرزا ابوالحسن شعرانی و… شنیدم که حضرت عالی روحانیون را مکلف کرده اید تا مسائل سیاسی و مشکلات اجتماعی مسلمین را برای عموم مردم بیان کنند. لذا من که یکی از طلاب سرشناس آملم و جهت تبلیغ عازم آن دیارم، آمده ام به شما بگویم من هم مانند دیگران در خدمتم و شما نیز إنشاء الله در اهدافتان موفق خواهید شد و همه با هم دست بدست هم می دهیم و انشاءالله تعالی کشور را از دست فسقه و فجره نجات می دهیم و دین خدا را پیاده می کنیم. (۴)

آیت الله رمضانی می فرمایند: بعد از این ملاقات حضرت استاد حسن زاده (دام ظلّه) از هر فرصتی که در اختیارش قرار می گرفت سود می جست و به روشنگری اقشار مختلف جامعه خصوصاً مردم شریف آمل می پرداخت تا اینکه کم کم مسائل بالا گرفت و امر به تبعید امام منجر گردید. بعد از تبعید امام فعالیت های علما از جمله حضرت استاد حسن زاده به صورت های مختلف ادامه داشت، یکی علنی، دیگری نیمه علنی و دیگری مخفی و هکذا. خلاصه هر کسی به هر صورتی که می توانست یا صلاح می دید مبارزه اش را ادامه داد تا اینکه به لطف خداوند و رهبری حضرت امام (قدّس سرّه) و تبعیّت صادقانه علماء و پیروی جانانه ملّت، انقلاب به پیروزی رسید و آن سدّ کذایی شکست، طاغوت از میان رفت و نظام مقدّس جمهوری اسلامی بر قرار گردید. بعد از برقراری نظام جمهوری اسلامی حضرت استاد (دام ظلّه) چند سال در سنگر امامت جمعه آمل به دفاع از کیان اسلام و انقلاب و ایران مشغول بودند و خطرات عدیده ای را که شرح آنها به اطاله کلام منجرّ می گردد، در آن جوّ کذایی اوایل انقلاب به جان خریدند و از انجام هر گونه خدمتی شانه خالی نکردند.

علامه حسن زاده آملی: ما خواهان عزت و اعتلا وارتقای جوانان عزیزمان هستیم، به این امید که در آینده از افراد نامور، فاضل و عالم، دانشور، دانا و دانشمند و همگی از ارباب اهل قلم برای کشور جمهوری اسلامی ایران گردند و مدینه فاضله‌ی کاملی را تشکیل دهند. (۵)

حجت الاسلام زمانی قمشه ای از شاگردان معظم له: مرحوم امام خمینی (ره) حوزه‌های دینی را از تحجّر نجات داد و انقلابی در دانشها و فنون‌ عقلی و عرفانی پدید آورد، ما قبل از انقلاب در خانه‌ای درب بسته شروع به آموزش تمهید القواعد ابن ترکه نمودیم. حضرت استاد حسن‌زاده (مدظله) می‌فرمود: مواظب باشید بیگانه داخل خانه نشود، و بنا به سروده حافظ:
دانی که چنگ و عـود چه تقریر می‌کنند پنهــان خورید بـاده که تکفیر می‌کنند
نامـوس عشـق و رونق عشّاق می‌برند عیـب جوان و سرزنش پیـر مـی‌کنند
گــوینـد رمز عشق مگوئیـد و مشنوید مشکل حکایتی است که تقریر می‌کنند

چنان که حضرت آیت الله جوادی آملی (مدظله) نیز می‌فرمود: ما معاد اسفار را پنهانی خدمت حضرت علامه طباطبایی تلمذ نمودیم و حضرت علامه طباطبایی می‌فرمود: معاد اسفار هنوز مرزوق حوزه‌های دینی نشده است. اما با ظهور امام (ره) و انقلاب فرهنگی او، هم تمهید القواعد به عرصه حوزه‌ها برگشت و هم حضرت علامه جوادی برای نخستین بار رسماً معاد اسفار را تدریس فرمود و شگفتا که چه معارف عرشی از این کتاب پیرامون فهم آیات قرآن به دست آمد و دیدگاه انسان را در معاد، مبدأ و معراج حضرت ختمی مآب به افقی جدید باز می‌کند. مدارس عقلی و عرفانی روحی تازه یافت، و نسیمی جانفزا از ناحیه قرآن و شریعت غرا جهان اسلام را عطرآگین نمود، حواشی عارفانه حضرت امام (ره) بر فصوص الحکم و مصباح الانس و نیز سرّالصلاه عاشقانه او همچون سایر تألیفات سودمندش به حوزه‌های دینی جانی تازه بخشید و باده‌ای از توحید ناب را نوش جانشان گردانید. چرا که حضرت امام خود زان باده نوشیده بود:
زان بـــــاده توحیــد که سرمست الستی قسمت نشود دیگری زان ساقی و ساغر(۶)

پی نوشت:
۱٫مجله پنجره، ش۸۳، ص۴۱
۲٫جرعه های جانبخش، ص۱۵۹
۳٫مجله پنجره، ش۸۳، ص۳۹
۴٫جمال سالکین، ص ۱۷۵
۵٫گفتگو با علامه حسن زاده آملی، ص۱۳۶
۶٫مجله حکمت اسلامی، ش۱۵، ص۴۲
منبع : نشریه وحی و خرد شماره دو، روح الله قادری، ویژه نامه بزرگداشت علامه حسن زاده
تهیه و تنظیم: عبداله فربود؛ گروه حوزه علمیه تبیان

 

همچنین ببینید

صفحه اینستاگرام حضرت علامه حسن زاده آملی

با سلام و درود مخاطبان گرامی و دوستداران حضرت علامه می توانند جهت بهره مندی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *