جمعه , ۲۹ دی ۱۳۹۶
خانه / مطالب مفید / مقالات و نوشته ها / « غدیر » روز نا امیدی کفار و منافقین است

« غدیر » روز نا امیدی کفار و منافقین است


به گزارش خبرنگار اسراء نیوز؛ در آستانه عید سعید غدیر، حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات درس تفسیر خود به آیه اکمال اشاره داشتند و فرمودند: 

خداوند در آیه ﴿یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِن رَبِّکَ وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ﴾ که در حادثه غدیر نازل شد، فرمود: ای پیامبر ما! اگر خلافت و ولایت حضرت امیر(علیه السلام) را ابلاغ نکنی، اصلا کاری برای ما نکرده ای، برای این‌که تو رحلت می کنی چه کسی دین را باید حفظ کند؟! مگر از سقیفه حفظ دین ساخته است؟!

 معظم له با بیان آنکه اهل بیت و ولایت است که دین را حفظ می کند، بیان داشتند: 

درست است که اهل‌بیت(علیهم السلام) ساکت بودند اما دیگران به برکت حقانیت اینها، توانستند دین را حفظ کنند، چرا که هرجا به مشکل بر می‌خوردند به حضرت امیر علیه السلام مراجعه می‌کردند، و خود آنها بارها گفتند: «اگر علی نبود ما هلاک می شدیم».

حضرت آیت الله جوادی آملی به فراز ﴿وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ﴾ در آیه اکمال اشاره کرده، فرمودند:
اینکه اینجا خداوند می فرماید ، اگر امر ولایت حضرت امیر را ابلاغ نکنی هیچ کاری برای مانکردی، برای این است که رسول منقطع‌الاخر که نمی‌تواند دین مردم را الی یوم القیامه حفظ بکند! آنکه حفظ می‌کند اهل بیت و ولایت است. پس اگر نگویی, هیچ کاری برای ما نکردی، ما که شما را برای این ده سال نخواستیم ما برای ابد خواستیم و آنکه تا ابد ادامه می‌دهد اهل بیت‌اند.

ایشان در فراز دیگری از سخنان خود فرمودند:
کفار و مخالفین در جریان فتح مکه همه تسلیم شدند و ایمان آوردند، این آیه بعد از فتح مکه است، بعد از اینکه رسول خدا فاتحانه وارد مکه شد و همه تسلیم شدند، و هیچ احدی در جزیره‌العرب نبود که بتواند در برابر حضرت قیام کند، پس ترس حضرت برای چه بود؟ مشکل حضرت همین مسئله منافقین بود که کارشکنی کنند لذا خداوند می فرماید: ﴿وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ﴾

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این نکته که بعضی از آیات قرآن، با آیات قبل و بعد خود مرتبط نیستند، فرمودند:
گاهی یک امر مهمّی در اثنای محاوره واقع می‌شود. آیه ﴿إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ﴾ را ده‌ها بار نگاه کنید، می‌بینید که با صدر و ذیلش مناسب نیست، این آیه در وسط این آیات می درخشد! قبلش مربوط به حرمت میته و بعدش هم به حالت اضطرار است.

معظم له روز غدیر را روز نا امیدی کفار و منافقین دانستند و فرمودند: با قرائت آیه ﴿الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا﴾ بیان داشتند:

اینکه خداوند می فرماید: ﴿الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا﴾ امروز کفار ناامید شدند، از چه چیزی؟ از اینکه میته حرام است؟! امروز کفار ناامید شدند از اینکه مضطر می‌تواند میته بخورد؟! نه! امروز کسانی که کافر شده‏اند از کارشکنی در دین شما نومید گردیده‏اند پس از ایشان مترسید و از من بترسید امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت‏خود را بر شما تمام گردانیدم. این «الیوم‌ها» بیّن الرشد است که جداگانه نازل شده است و وجود مبارک پیامبراسلام دستور داد که این آیه در این وسط قرار گیرد، برای همین هیچ راهی برای شبهه فخر رازی و امثال وی باقی نمی‌ماند.

همچنین ببینید

فضیلت و اعمال شب قدر

فضیلت و اعمال شب قدر از پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز نقل است: از خداوند …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *